Lisbeth Salander i reklam för Umeåbolag

Affärsliv24.
Stieg Larssons karaktär Lisbeth Salander gör nu reklam för ett kapitalförvaltningsbolag från Umeå.
– Stieg Larssons arvingar har via bolaget Moggliden AB gått in som delägare i Placerum och upplåtit rättigheterna för kampanjen för att att arvet ska växa, säger Anders Ledin, vd på Placerum.
Elin Olsson
Publicerad 19 oktober 2015 kl. 11:37

Moggliden, som förvaltar arvet efter Stieg Larsson, har gått in som delägare i Placerum. Detta, samt ett avtal med rättighetsinnehavarden, ger Placerum rätten att använda Stieg Larsson romanfigur Lisbeth salander i sin reklam.

Moggliden vill vill använda Stiegs egna romanfigur för att förvalta hans arv på ett bra sätt. Lyckas kampanjen generera mer intäkter så leder det till att investerat kapital växer. Och då kan i förlängningen mer pengar delas ut till de ändamål som Stieg ville stödja. Figuren Lisbeth Salander har redan använts i enorma kampanjer för att sälja böcker och filmer, nu är tanken att lite som en återbäring nyttja lyskraften för att utveckla arvet som Milennium-trilogin skapat, säger Ledin.

Kampanjen är framtagen i samarbete med kommunikationsbyrån Vinter som är etablerad i Umeå sedan ett år, men som firar 30 år som bolag kommande fredag.

Annons
Annons
Annons
Annons
Västerbottens-Kuriren
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 60 00
  • Redaktionen
  • 090-17 60 10
  • 090-17 60 11
geo
  • Besöksadress
  • VK
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
Ansvarig utgivare: Ingvar Näslund | © Copyright Västerbottens-Kuriren | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten