Företag har skrivit storavtal – ska rekrytera

Affärsliv24.
BDX har fått uppdraget av Trafikverket att under de kommande fyra åren, med option på ytterligare två år, sköta basunderhållet för området Skellefteå Norra.
Tack vare uppdraget nyanställer företaget ett flertal personer vid kontoret i Skellefteå.
Elin Olsson
Uppdaterad 22 mars 2016 kl. 10:56

– Vi är mycket glada och stolta över att få möjligheten att utföra det här uppdraget åt Trafikverket. Dessutom stärker vi ytterligare vår position i Västerbotten och det kommer att leda till att vi både nyanställer egna medarbetare samt att ett antal medleverantörer kopplas till projektet, säger Johan Markström, affärschef BDX Västerbotten.

Uppdraget består av skötsel av 935 kilometer allmänna vägar där BDX vintertid ska sköta bland annat snöröjning och halkbekämpning samt underhåll av asfaltbelagda vägar, grusvägar och slåtter under sommaren. Området sträcker sig från Skellefteåälven i söder till länsgränsen i norr och västerut till länsgränsen vid Glommersträsk. Uppdraget startar 1 september 2016.

– Uppdraget passar väldigt bra in i BDX fortsatta satsning i Västerbotten och för den redan befintliga verksamheten i Skellefteå ger detta oss en stabil grund inför framtiden, säger Johan Markström.

I Västerbotten har BDX också fått entreprenaden att utföra förstärkningsåtgärder och halvvarm beläggning på väg 92, sträckan Tallsjö till Fredrika. Trafikverket är beställare till den tvååriga entreprenaden som startar under våren 2016.

– Vi kommer att byta ett antal väg- och sidotrummor, kantskära och dika ut för att förbättra avvattningen, byta vägräcken, bygga stålarmening på vissa sträckor samt förse vägsträckan med ett nytt bärlager, säger Johan Markström, affärschef Västerbotten. Dessutom ska vi tillsammans med vår samarbetspartner Lemminkäinen asfaltera om sträckan.

Sträckan mellan Tallsjö till Fredrika är 19 kilometer lång och det kommer att krävas upp till runt 80 000 ton krossmaterial. Dessutom ska en uppfräsning av den befintliga beläggningen att genomföras så att det materialet kan återvinnas.

– En stor utmaning som vi har är att i så liten utsträckning som möjligt störa trafikanterna medan arbetet pågår. Vi kommer löpande att informera kring framfartsmöjligheterna på vägsträckan och hoppas och tror att trafikanterna kommer att vara nöjda med arbetet när det är färdigställt, säger Johan Markström.

Annons
Annons
Annons
Annons
Västerbottens-Kuriren
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 60 00
  • Redaktionen
  • 090-17 60 10
  • 090-17 60 11
geo
  • Besöksadress
  • VK
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
Ansvarig utgivare: Ingvar Näslund | © Copyright Västerbottens-Kuriren | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten