Leif Eriksson, Stjärna Fyrkant, med sonen Alexander som driver jakthandel.com.

Tips: Så startar du en e-handel

Affärsliv24.
– Att starta en e-handel är långt ifrån en quick fix.
Det säger Leif Eriksson på Stjärna Fyrkant, som startade jakthandel.com strax före jul.
Västerbottens-Kuriren
Uppdaterad 28 december 2016 kl. 09:53

Leif Eriksson är ingen nybörjare. Med elva år i bagaget inom telekom- och kommunikationsbranschen kan han sina produkter och känner till kundernas behov och problem.

– Fast man måste ändå tänka tvärtom, säger han. Det är en sak att sätta ut en tidningsannons på en kampanjvara och en helt annan att marknadsföra sig på internet. I en tidningsannons söker du läsarens uppmärksamhet och hoppas att annonsen leder till köp. Men på nätet är det kunderna som söker upp de produkter de är intresserade av – då gäller det att vara synlig i Google och annonsera på de webbplatser där kunderna befinner sig.

Leif och hans kollegor var noga med att göra sin hemläxa innan det blev dags att börja utveckla e-handeln. Det första som gjordes var att se om behovet fanns. Fanns det underlag för ytterligare en e-handel inom jakt- och friluftsliv? Vilka var konkurrenterna och hur såg deras webbplatser ut?

För Stjärna Fyrkants del föll det sig ganska naturligt då många av deras kunder ville få varor hemskickade istället för att besöka butiken. Dessutom är samordnade transporter något som Stjärna Fyrkant strävar efter då man vill ta ansvar för att minska miljöpåverkan, en strategisk inriktning för att bli miljöcertifierade enligt nya standarden ISO:14001:2015.

– Vi skickade varor mot postförskott, berättar Leif. Det blev kostsamt för kunden att lösa ut varorna men även för oss som fick betala dubbla frakter när paketen inte hämtades ut. Men vi märkte att fler och fler ville ha valmöjligheten att få varorna hemskickade så redan där såg vi ett behov.

Innan man börjar sälja varor på nätet måste strukturen vara klar. Är varulagret på plats? Hur hanterar man leverans och vilket fraktbolag ska användas? Ångerrätt och returer?

– Men minst lika viktigt är att kunden ser flödet. Förutom att det ska vara enkelt för kunden att handla och betala via kort eller faktura så ska de få en orderbekräftelse via mejl, ett ordernummer och telefonnummer som visar att det finns en människa bakom e-handeln. Det är något som många gånger glöms bort, säger Leif och fortsätter:

– E-handeln blir en anonym avsändare där man knappt ser vilket företag eller vilka personer som finns bakom och där det är svårt att hitta kontaktuppgifter. Vi rekommenderar att vara tydlig och tillgänglig. Kunden ska kunna mejla, ringa eller kliva in i den fysiska butiken, om det finns en sådan.

När förarbetet var klart blev det dags att utveckla e-handeln och här trycker Leif på vikten av att kunna hantera sin e-handel själv.

– Du ska inte behöva vara programmerare för att kunna sköta din e-handel. Jag rekommenderar inte heller att du låter någon utomstående som är mer datakunnig att sköta den. E-handeln är din affärsverksamhet så välj en webbleverantör som är villig att ge support och lära dig eller din personal hur du gör.

Är det dyrt att starta e-handel?

– Det tar tid att förbereda sig, köpa in ett varulager, utveckla webblösningen och lära sig systemen. Men många glömmer att det som verkligen kostar är marknadsföringen, säger Leif. Du måste ju synas och få folk att hitta dit.

Inom marknadsföring har Leif provat det mesta. Han tipsar ändå om att prova en sak i taget istället för att prova alla marknadsföringskanaler på en gång.

– Testar du flera kanaler samtidigt är det svårt att mäta vilken av dem som fungerade bäst, säger han. Det är bättre att exempelvis prova en kampanj på Blocket och sedan utvärdera efter två veckor. Sedan kan du prova annonsera, eller registrera dig på Pricerunner och se hur det fungerar. Tillslut har du hittat dina kanaler där du får bäst utdelning och då kan du börja samköra.

Se Leifs konkreta tips till den som vill starta e-handel.

  • 1. Finns behovet?

    Starta inte en e-handel för att du tycker din hobby är rolig. Titta på konkurrensen och ta reda på om målgruppen vill köpa dina produkter eller tjänster.

  • 2. Gör hemläxan

    Tänk igenom flödet så du vet att hela processen från köp till leverans fungerar. Föreställ dig värsta scenariot och hitta struktur för hur du löser det.

  • 3. Välj rätt webblösning

    Välj en lösning där du inte är beroende av leverantören. Du ska kunna hantera e-handeln själv och du ska kunna byta leverantör om du vill.

  • 4. Marknadsföring

    Tänk på att marknadsföringen kommer att kosta långt utöver e-handelsinvesteringen. Det är viktigt att du syns i Google och att du annonserar och kommunicerar där dina kunder befinner sig.

  • 5. Visa människan bakom tekniken

    E-handeln kommer hela tiden att öka. Våga visa att det finns ett hjärta och en människa bakom den tekniska lösningen. Var tydlig och tillgänglig.

1 av 5
Annons
Annons
Annons
Annons
Västerbottens-Kuriren
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 60 00
  • Redaktionen
  • 090-17 60 10
  • 090-17 60 11
geo
  • Besöksadress
  • VK
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
Ansvarig utgivare: Ingvar Näslund | © Copyright Västerbottens-Kuriren | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten