Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på affärsliv24.vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Foto: Elin Stormare Behnaz Falk.

Driver tre sportbutiker i länet – vill etablera fler

Publicerad 12 november 2016

Affärsliv24. Behnaz Falk har sportbutiker på flera orter i länet.
– En bra vinter är A och O för oss, säger hon.

Detta är Behnaz Falk

Ålder: 33 år.

Bor: Stockholm.

Familj: Maken Johan, sonen Levi och barn nummer två i magen.

Kör: Audi.

Äter helst: Persisk mat.

Motto: Jag kan flyga.

 

Vad sportar du helst själv med?

– Jag sportar helst ute i det fria, där jag kan förena någon form av fysisk aktivitet med att få andas lite frisk luft.

Hur ser din egen yrkeskarriär ut?

– Min första fasta tjänst var på Duveskogs herr- och dammode i Nybro, där jag är uppvuxen. Kärleken tog mig sedan vidare till Vilhelmina och där började jag arbeta på Sportringen. Som säljare för klubb och företag lyckades jag efter en tid ro i land en miljonaffär. Efter detta fick jag frågan om jag var intresserad av att köpa in mig i befintlig verksamhet i Vilhelmina. Då var jag 23 år gammal. I dag, tio år senare, är jag delägare i nio bolag varav sju är butiker.

När jag en gång var i kontakt med dig sa du ’’Som du säkert har förstått är myror i brallan en del av min vardag’’. Vad menade du med det?

– För mig handlar det om att det alltid är något nytt på gång, jag befinner mig liksom oftast i språnget. Jag hör många säga att man ska följa sin magkänsla, om jag hade lyssnat på den rörande mina företag hade inget skett. För varje gång säger den; ”Spring härifrån medan du kan”. Utmaning och utveckling är mina egna inre motorer.

Du har butiker i Vilhelmina, Lycksele och Hemavan. På vilka andra orter har du butiker?

– Utöver de butikerna jag driver i länet så har vi också butiker i Sveg, Sundsvall, Långflon i Värmland och det senaste tillskottet som ligger i Borlänge.

Planerar du att etablera butiker på fler platser. Är Umeå en intressant ort?

– Vårt fokus ligger alltid på att försöka utveckla de butiker vi i dag driver. Parallellt med det så sonderar vi så klart terrängen och tittar på möjligheterna för nya butiksetableringar. Det finns ett antal parametrar som vi själva tycker är extra viktiga för att en etablering skall kunna vara aktuell och där försöker vi vara konsekventa. Umeå är så klart en intressant stad med en handel i positiv utveckling. I dagsläget är ingen etablering aktuell men man ska aldrig säga aldrig.

I Vilhelmina har ni gjort en Jaktia-satsning med vapen och tillbehör. Hur har den satsningen fallit ut?

– Vår satsning på jakt i Vilhelmina är sprunget ur en lokal efterfrågan på jaktprodukter. Vi började med att plocka in lite jaktkonfektion och våra kunder frågade efter mer. I och med att vi äger vår egen lokal i Vilhelmina och att ett av våningsplanen i stort sett var oanvänd blev det naturligt att ta satsningen ett steg längre. Utfallet så här långt ligger helt i linje med våra uppsatta mål.

I juli 2013 öppnade ni butik i Hemavan. Vad säger du om den etableringen, så här långt.

– Hemavan är spännande på så sätt att vi får vara en del av den positiva utvecklingen av orten och köpcentret. Fastighets­ägarna som även driver Icabutiken är ett drivet par som hjälper till att skapa en positiv dragkraft runt köpcentrumet. Vi är nöjda med etableringen och ser fram emot vår butiksutbyggnad som sker under 2017.

Har etableringen i Lycksele motsvarat förväntningarna. Hur ser utvecklingsplanerna ut för den butiken?

– Nu i oktober är det åtta år sedan vi etablerade oss i Lycksele, det om något tycker jag säger att vi har en butik som levererat enligt våra målsättningar. Precis som för alla andra butiker jobbar vi ständigt med nya målbilder och vad som ligger närmast är att vi håller på att arbeta fram en ny sortimentstrategi.

Vilka sportprylar säljer bäst i dina butiker? Är det stor skillnad mellan olika orter, i så fall på vilket sätt?

– I och med att våra butiker har en så stor geografisk spridning är det klart att det skiljer i efterfrågan från marknaden. Mellan den butik som ligger längst i norr och den längst söderut skiljer det nästan 90 mil. Men skulle vi utgå från det sortiment som är gemensamt så säljer vi mest löparskor.

Hur möter ni konkurrensen från nätet?

– Vi följer näthandelns utveckling och förhåller oss till den precis som vi får göra gentemot våra andra konkurrenter. Vi tror på ett lokalt anpassat sortiment, hög servicegrad och stort kunnande hos våra medarbetare. Vi ser att Sportringen som kedja har en stor fördel gentemot vissa andra inom branschen eftersom den lokala handlaren inte styrs av en central inköpsorganisation utan är fria att själva sätta samman sitt lokala sortiment. På så vis kan vi erbjuda ett sortiment som ligger i linje med vad majoriteten av våra kunder efterfrågar.

Vad gör du när du inte jobbar?

– På ett sätt skulle man nog kunna säga att jag alltid arbetar. Med flera verksamheter så geografiskt utspridda så händer det alltid något. Däremot
har mycket förändrats efter att min son föddes i februari 2015. Där och då bestämde jag mig för att hitta ett arbetssätt som gör att jag får vara så mycket som möjligt med honom. Nu väntar jag barn nummer två, har hört att två blöjbarn är det bästa sättet att fylla sin tid. Annars så är vänner och familjen viktiga för mig och någon resa emellanåt.

Hur viktigt är det med en bra vinter för sporthandeln?

– Det enkla svaret är att en bra vinter är A och O för hela vår bransch.

Hej!

Tyckte du den här artikeln var intressant?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så har du alltid full koll på vad som händer i Västerbottens näringsliv.

Mest läst på Affärsliv24
Affärsbloggen
Visa alla bloggar
Därför såldes Rapunzel

Backlund: Därför såldes Rapunzel

Affärsliv24. Ida Backlund talar ut om försäljningen – och sitt medfödda hjärtfel. 0

Jord- och skogsägare  får 158 miljoner

Jord- och skogsägare
får 158 miljoner

Affärsliv24. Medlemmarna i banken får dela på 158 miljoner i utdelning. 0

Coop köper  Ica-butik i Umeå

Klart: Coop köper
Ica-butik i Umeå

Affärsliv24. Butiken ska ställas om till en Coop på rekordtid. 0

Karriär i Norr