På bilden: Oliver Lundmark, Stadskällaren, Markus Richtmann, Stadskällaren, Johan Bellgran, Bastuträsk Charkuteri, och Mattias Berg, Bastuträsk Charkuteri.

Tar fram nya produkter – med hjälp av restaurang

Affärsliv24.
Burträskkött har inlett ett samarbete med restaurang Stadskällaren i Skellefteå för att ta fram nya produkter med lokala råvaror.
Elin Olsson
Publicerad 8 december 2016 kl. 06:15

Tanken är att samarbetet ska mynna ut i lokalt attraktiva smaker – produkter som stärker bygden lokalt, attraherar regionen och skapar en rikstäckande kännedom.

–- Vi är glada att kunna samarbeta med ett företag med samma värderingar som vi. Vi har stor respekt för Stadskällarens sätt att jobba med lokala råvaror och deras intresse att bevara och utveckla bygden, säger Mattias Berg, vd på Bastuträsk Charkuteri, som äger varumärket Burträskkött.

Lanseringen av produkterna sker främst på lokalt utvalda restauranger och butiker i Västerbotten.

– Burträskkött har närproducerade råvaror, tradition och mathantverk i ryggen. Vi kommer tillsammans med våra kockar att ta med oss all vår kunskap in i samarbetet, säger Marcus Ritchman, delägare i Food i Skellefteå AB som äger Stadskällaren.

– Produkterna förväntas lanseras under början av 2017. Vi siktar mot invigning och exklusiv provsmakning på Stadskällaren med något att dricka till, säger Mattias Berg.

Annons
Annons
Annons
Annons
Västerbottens-Kuriren
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 60 00
  • Redaktionen
  • 090-17 60 10
  • 090-17 60 11
geo
  • Besöksadress
  • VK
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
Ansvarig utgivare: Ingvar Näslund | © Copyright Västerbottens-Kuriren | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten