Sofia Westerlund, Olov Hjärtström Baudin och Johanna Stenmark från Punkt PR. Daniel Uvell och Linn Petrén från Wenderfalck.

Två EM-guld till Umeå – i PR

Affärsliv24.
Under torsdagens European Excellence Awards i Berlin gick två av statyetterna till Umeå. Punkt PR och Björklöven vann guld för kampanjen De rätta färgerna i kategorin Sports & lifestyle medan Wenderfalck, med medarbetaren Daniel Uvell stationerad i Umeå, tog hem priset i kategorin Telecommunications för samarbetet med Samsung.
Elin Olsson
Publicerad 9 december 2016 kl. 10:35

– Det här är en av världens mest prestigefyllda galor, med en konkurrens som är stenhård. Att Umeå och norra Sverige kan hävda sig här – och åka hem med två priser – är fantastiskt. Det är ett bevis på att vi skapar världsklass och kan hävda oss mot de bästa, säger Sofia Westerlund, vd på Punkt PR.

Varje år kommer tusentals bidrag in till juryn för European Excellence Awards, som först sållar ut nomineringar i respektive kategori och sedan ägnar två dagar åt att jämföra, diskutera och resonera sig fram till vinnarna. Juryn består av några av de främsta PR-experterna i världen och kraven är hårda.

– Att vinna här är bland det svåraste som finns, så att vi åker hem till Umeå med två priser är något att vara riktigt stolt över, konstaterar Daniel Uvell på Wenderfalck.

För Björklövens del är detta kulmen på ett långt samarbete med Punkt PR. I slutet av 2015 beslutade styrelsen att ta fram en varumärkesplattform med tillhörande kommunikationsstrategi. De styrdokumenten definierar vad klubben är och står för, varför den finns till och vilken vision som ska dra föreningen framåt.

För att levandegöra varumärkesplattformen – det vill säga berätta för fler om vad Björklöven är och står för – lanserades kampanjen De rätta färgerna i maj. Det är den kampanjen som Björklöven och Punkt PR nu prisas för.

– Vi hade en tuff fjolårssäsong och kände att vi behövde knyta nävarna och skapa framtidstro. Samtidigt ville vi börja bygga en gröngul gemenskap och få nya målgrupper att vilja komma till oss. När vi tog bort det svarta från matchdräkten, och gick tillbaka till det strikt gröngula, gav det oss möjligheten att ladda våra klassiska gröngula färger med ett djupare budskap, baserat på grundläggande demokratiska värden, säger Joakim Gustafsson, vd på Björklöven.

Annons
Annons
Annons
Annons
Västerbottens-Kuriren
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 60 00
  • Redaktionen
  • 090-17 60 10
  • 090-17 60 11
geo
  • Besöksadress
  • VK
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
Ansvarig utgivare: Ingvar Näslund | © Copyright Västerbottens-Kuriren | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten