Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på affärsliv24.vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Malin Grönborg

Fullt hus på ny after work

Publicerad i fredags kl 12.20

Affärsliv24. Det blev fullt hus, 150 gäster, när Uminova Innovation på onsdagen bjöd in stadens näringsliv och startups till Match Up, ett after work-event för effektivt nätverkande. Deltagarna uppmanades hjälpas åt och dela med sig, både av sina erfarenheter och sina kontakter.

– De flesta som på förhand varit specifika med vilka de ville träffa eller vad de skulle kunna hjälpa någon annan med, lyckades vi matcha ihop med någon. Men största delen av matchningen skötte folk helt själva. Det var ett lyckat event, säger Robert Winter, affärscoach på Uminova Innovation och ”matchningsgeneral” på gårdagens event på Uminova Science Park.

Mellan mingelvarven avhandlades flera ämnen på scenen tillsammans med profiler från lokala bolag och influgna aktörer från startupvärlden. Och innan eventet drog igång hölls separata möten mellan bland annat startups och investerare.

Är vi sämre på att framhäva oss ju högre norrut vi kommer? Det var en fråga som konferencieren Maria Olofsson ställde till Kerstin Cooley, investerare på Stockholmsbolaget Moor, ursprungligen från Malmberget. Det tyckte hon inte, men rådde ändå Umeås företagare att marknadsföra sig mer aggressivt mot resten av världen.

– I Stockholm har man dålig koll på Umeåbolagen. Och så plötsligt ser man att ett av dem köps upp av Google, sa Kerstin Cooley och syftade förstås på det färska uppköpet av Limes Audio.

Ett återkommande ämne var bristen på utvecklare. Mattias Wiking från spelföretaget Paradoxs Umeåkontor berättade däremot om svårigheterna att välja mellan de hundratals spontanansökningar som skickas in årligen. Ett starkt varumärke och en medvetet internationell företagskultur, var de skäl som han trodde låg bakom populariteten.

Arich Karadaghi från Stockholmshubben Sup46 och Jonas Sandell från Danske Bank, representerade den gemensamma satsningen The Hub, en digital plattform som bland annat hjälper startups rekrytera nya talanger. Jonas Sandell uppmanade Umeåbolagen att skaffa sig användare där.

– Vi tror på att synas på en större plattform, inte bara söka i sin absoluta närhet, sa Jonas Sandell.

Alena Liptáková, helt nyligen inflyttad till Umeå från Slovakien, var en av besökarna. Hon deltog också i en av de meetups som hölls i anslutning till eventet, nämligen det privata initiativet Empowering Women. Alena kände sig inspirerad och skrev upp sig på den kurs i entreprenörskap som startas för främst inflyttade kvinnor.

– Jag har tidigare jobbat inom hotellindustrin och konstvärlden och flera gånger fått höra att jag har ”en ägarattityd”, så därför tänker jag att detta kanske kan vara något för mig. Det vore fint att bygga något eget. Men först måste jag starta upp mitt liv här, lära mig språket och bekanta mig med nya människor.

 

Hej!

Tyckte du den här artikeln var intressant?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så har du alltid full koll på vad som händer i Västerbottens näringsliv.

Mest läst på Affärsliv24
Hon är chef för  nya leklandet

Hon är chef för
nya leklandet

Affärsliv24. – Jag skulle kunna springa omkring här och leka hela dagarna, säger nya chefen. 0

Stort intresse för  ny matmässa

Stort intresse för
ny matmässa

Affärsliv24. Intresset är så stort att arrangörerna fått tacka nej till utställare. 0

Företagarna med  flest styrelseuppdrag

Företagarna med
flest styrelseuppdrag

Affärsliv24. Här är företagarna i länet som har flest styrelseuppdrag i aktiebolag. 0

Nystartade företag
I samarbete med
Välkänd frisör  öppnar nytt i Umeå

Välkänd frisör
öppnar nytt i Umeå

Affärsliv24. Nu öppnar en ny frisörsalong i Umeå.  0

Karriär i Norr