SJ storsatsar på tågen i Norrland

Affärsliv24.
Jan Kyrk är affärschef på SJ. I ett besök i Umeå på tisdagen berättade han om SJ:s satsningar på Norrlandstrafiken.
– Det blir fler avgångar och uppfräschade vagnar, berättar han för VK.
Elin Olsson
Publicerad 21 februari kl. 13:50

Jan Kyrk åker just nu runt i Norrland för att berätta om SJ:s ökade satsningar på tågtrafiken.

– Det går fantastiskt bra för SJ, vi gör ett rekordresultat.

Tidigare har nattågen i Norrland körts av ett dotterbolag till SJ, Norrlandståg. Men vid årsskiftet tog moderbolaget SJ över all den verksamheten, vilket enligt Jan Kyrk innebär en satsning.

– Vi satsar på Norrland. Det blir fler avgångar och uppfräschade vagnar.
Det är Trafikverket som upphandlar tågtrafiken och i dagarna har SJ fått förlängt avtal till 2020.

– Det är mycket som är med oss just nu, säger Jan Kyrk.

Han berättar att tågtrafiken ökar i hela landet, men framför allt i Norrland. Här har trafiken mellan Umeå och Sundsvall samt Umeå och Arlanda ökat med 25 procent på två år – och trafiken mellan Umeå och Örnsköldsvik ser ännu bättre ut.

– Den har ökat med hela 75 procent de senaste två åren. Att tågtrafiken ökar gör att vi kan lägga ännu större resurser på den.

Själv åker han uppemot 9 000 mil tåg per år och lägger restiden på att studera, läsa eller jobba. Men just nu kan han inte gå till bistrovagnen – i alla fall inte för att ta en öl eller ett glas vin. När SJ förde över all nattågsverksamhet från Norrlandståg till SJ så föll utskänkningstillståndet mellan stolarna.

– Vi har infört en vit vecka på nattågen till övre Norrland, kan man säga, säger Jan Kyrk och skrattar.

Han fortsätter:

– Men det blir en kort vit vecka, vi håller på med ett dokument kring detta och vi löser det under veckan.

Har ni fått många reaktioner?

– Egentligen mest reklam, vi har varit väldigt öppna med det. Det var vi som gick ut och berättade om vad som hänt – i princip varenda tidning i landet har skrivit om det. Till och med Blekingeborna vet att det inte går att köpa vin i bistron på nattågen i Norrland just nu.

Jan Kyrk tillägger:

– Häromdagen när jag åkte upp till Luleå stod jag i bistron och pratade med personalen. Då kom en man som ville beställa vin – men när det inte gick så tog han ett glas mjölk i stället! Han gick från den ena ytterligheten till den andra.

I Umeå har SJ ett 60-tal anställda, både förare och ombordpersonal.

Vad tänker du om Norrbotniabanan?

– Den är än så länge på ett planeringsstadium. Det är ju Trafikverket som bestämmer vad man ska bygga och de har fått en kraftig budget de senaste åren. Men de lägger också mycket pengar på att rusta ikapp. Jag själv tror att det är viktigt att både bygga nytt och att rusta det som redan finns. Som Botniabanan till exempel, den är fantastisk, den har fått en otrolig effekt. Resandet mellan Umeå och Övik har nästan fördubblats och det får effekter – till exempel är det möjligt för människor att söka jobb inom en större sfär.

Är det många turister som åker tåg i Norrland?

– Det är helt klart en ökning av turisttrafiken, framför allt är det många från Asien som använder nattågen. Vi ser också att trafiken i övre Norrland är mer jämnt fördelad över året än vad den är i till exempel Åretrakten. Jag såg en undersökning för några år sedan som visade att polcirkeln och Lappland är nästan lika kända utomlands som Stockholm – och betydligt mer kända än Malmö och Göteborg. Men det tror jag inte Malmöborna och göteborgarna är medvetna om, säger Jan Kyrk och skrattar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Västerbottens-Kuriren
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 60 00
  • Redaktionen
  • 090-17 60 10
  • 090-17 60 11
geo
  • Besöksadress
  • VK
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
Ansvarig utgivare: Ingvar Näslund | © Copyright Västerbottens-Kuriren | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten