Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på affärsliv24.vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kii och Frukthörnan är några av Umeås unika butiker. På fredagen försattes Kii i konkurs.

Experten: Butikerna i centrum måste gå samman

Publicerad 4 mars 2017 (uppdaterad 6 mars 2017)

Affärsliv24. – Gå samman och förhandla med fastighetsägarna.
Det rådet ger Mari R Nordstrand på nätverket Unika Butiker, till de mindre butikerna i Umeå.

Även om många unika butiker finns kvar i Umeås centrumkärna, har vissa fått lägga ned det senaste året – eller flyttat till Avion.

– Det här en trend vi ser över hela Sverige. Handelscentrumen utanför städerna tenderar att utarma stadskärnan, säger Mari R Nordstrand.

Hon fortsätter:

– Ett handelscentrum kan bli ett komplement, men ofta konkurrerar det ut handeln i city. Det är en tråkig trend. Det blir samma typer av utbud i alla städer och pulsen minskar inne i stan – och då blir det inte heller roligt att bo inne i stadskärnan.

Nätverket Unika Butiker hjälper unika och lokala butiker och kaféer att synas, men hjälper även konsumenter att hitta igen de små butikerna. Utöver en webbplats har nätverket en app, där konsumenterna kan söka efter unika butiker på den plats de befinner sig.

– Vi vill att så många små butiker som möjligt ska ansluta sig till oss, säger Mari R Nordstrand.

Vid en etablering av ett handelscentrum tror Mari R Nordstrand att det är lätt för de mindre butikerna i city att känna sig uppgivna.

– Då är det svårt att tänka om och satsa – istället sitter man och väntar på att det ska vända. Men egentligen är det just då man behöver sina marknadsåtgärder som mest.

Hon drar en parallell till Kristianstad, där ett handelscentrum byggts utanför staden.

– Kristianstad har kallats i folkmun för Lilla Paris, för att det finns så många små och fristående butiker. Då är det lätt som butiksägare att bli förbannad på kommunen för att man godkänner handelsplatserna. Men det är en utveckling som är svår att sätta stopp på. I Sundsvall har Birsta och Stenstan varit konkurrenter, men nu tycker jag att det verkar som att de börjar tycka att de kompletterar varandra. Ett handelscentrum drar folk utifrån – då måste citykärnan locka in besökarna dit också.

Hon har ingen riktig lösning på hur utarmningen av centrumkärnorna kan undvikas. Men några råd har hon till butiksägarna inne i centrum.

– Samla alla mindre butiksägare och gå samman. Kontakta en fastighetsägare och förhandla. Kanske kan man tillsammans få ta över lokalerna i ett helt kvarter? Som där Frukthörnan och Kopparhatten ligger i Umeå. Fler tillsammans blir man en större hyresgäst än om man bara är ensam. Det kan få fastighetsägaren att inse potentialen i att bygga ett unikt kvarter – det blir lättare för konsumenterna att strosa runt bland den typen av butiker. Man ska inte bara titta på prislappen här och nu – även fastighetsägarna måste tänka långsiktigt och hjälpa till med att skapa en levande stadskärna.

mari r nordstrand

Mari R Nordstrand (bilden) har förståelse för politikernas vilja att vara etableringsort för kedjor och handelsplatser. För som hon säger – “det drar folk till stan”.

– Jag tror att man som enskild butiksägare måste synas – till exempel genom att registrera sig hos oss och synas i vår app. Folk utifrån kommer åka till Ikea och Avion – som butiksägare måste man fundera ut sätt att få de människorna in till centrum och svänga förbi deras butik eller kafé.

Hon fortsätter:

– Jag tänker lite som det är i Åre. Där är det skidåkning som gäller, men inte för alla hela tiden. Där finns en massa annat att göra, flera mysiga kaféer och shopping – något för hela familjen. Alla i en familj vill inte gå på Ikea och Avion en hel dag. Två av fyra kanske bara vill gå i två timmar, sedan vill de göra något annat. Dem ska man locka in till stan!

De Umeåbutiker som är med i nätverket Unika Butiker är Boutique Anniqa, Glödheta Glashytta, Hemslöjden Umeå, Sandbergs Pappershandel, Ateljé Kopparhatten, Presenta, Mias Lustgård, Frukthörnan, Bigaro och Handelsgården.

Hej!

Tyckte du den här artikeln var intressant?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så har du alltid full koll på vad som händer i Västerbottens näringsliv.

Mest läst på Affärsliv24
Affärsbloggen
Visa alla bloggar
Därför såldes Rapunzel

Backlund: Därför såldes Rapunzel

Affärsliv24. Ida Backlund talar ut om försäljningen – och sitt medfödda hjärtfel. 0

Jord- och skogsägare  får 158 miljoner

Jord- och skogsägare
får 158 miljoner

Affärsliv24. Medlemmarna i banken får dela på 158 miljoner i utdelning. 0

Coop köper  Ica-butik i Umeå

Klart: Coop köper
Ica-butik i Umeå

Affärsliv24. Butiken ska ställas om till en Coop på rekordtid. 0

Karriär i Norr