Lyckseleföretag testar nytt transportsätt

Maxmoduler i Lycksele bygger ut sina lokaler för att ha utrymme att växa och öka produktionen ännu mer.

På tisdagen går den första transporten av bodar till kund med järnväg.
– När det gäller långa transporter kan järnväg vara konkurrenskraftigt, säger Christer Hedlund, ägare.

Maxmoduler tillverkar bodar för olika användningsområden och är ett företag som det händer mycket runt omkring.

Företaget har anställt fem personer som blivit uppsagda från Ikea Industry i Lycksele, Christer Hedlund är sedan kort tid tillbaka ensam ägare av företaget som nu ingår i ett pilotprojekt inom transportområdet.

Det handlar om att bodar transporteras från Lycksele till kunder via järnväg istället för med lastbil. Det kräver inga större investeringar eftersom järnvägsspår redan finns ända in på fabriksområdet.

På tisdagen går den första transporten. Fyra bodar som ska till kunder i Stockholmstrakten. Den transporten ersätter två lastbilar som hittills varit det transportsätt företaget använt sig av.

Lycksele kommun är involverade i projektet.

– Vi är glada att vi kan bistå lokala företag att utvecklas och få möjlighet att testa nya transportupplägg, säger Ulf Öhlund, näringslivschef i Lycksele.
Försöket med järnvägstransporter har inletts för att det är miljövänligt, men det är inte säkert att det blir en fortsättning efter det korta projektet.

Totalt åtta bodar ska gå med järnväg. Fyra till Stockholm och fyra till Göteborg.

– Det kan vara lätt att säga att man ska transportera med järnväg, men det kan finnas kapacitetsproblem. Efter de tester som nu görs ska vi göra en utvärdering för att se hur det fungerar i verkligheten och vad det betyder ekonomiskt? säger Christer Hedlund.

Maxmoduler har 48 anställda och producerar cirka 800 bodar årligen. Den utbyggnad som görs är på cirka 1000 kvadratmeter och kan innebära att personalstyrkan ökar ytterligare.