Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på affärsliv24.vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

David Häggström.

Modehus firar 95 år – ”fått ett lyft efter Avion”

Publicerad 18 mars 2017

Affärsliv24. Häggströms Modehus i Lögdeå firar 95 år i år. Från ett klassiskt skrädderi har verksamheten utvecklats till ett fullt modehus med tillhörande e-handel – med Peter Foppa Forsberg som delägare.
Affärsliv24 tog ett snack med delägaren David Häggström.

Ni byggde ut butiken med ytterligare 1300 kvadratmeter för ett år sedan, hur har det gått sedan dess?

– Det var en tuff inledning på året eftersom vi hade stängt i två månader under ombyggnationen. Varje dag gick vi väldigt mycket minus. Det var tufft. Men efter att vi öppnade igen har verksamheten rullat. Sen har vi utmaningen att få det att funka med vår e-handel. Vi har haft problem med både plattformar och synkningar. Vi lider fortfarande av barnsjukdomar.

Hur viktigt är det att även finnas på nätet som butik?

– Ur ett marknadsföringsmässigt perspektiv är det helt avgörande, men än så länge är inte e-handeln viktig för oss. Vi omsätter så bra med handeln i vår butik – den står för minst 95 procent av omsättningen. Men på sikt ser vi att webben kommer vara otroligt viktig. Vi är ett företag med ett av de största märkesutbuden av alla, så vi kan helt klart vara intressanta på nätet om folk hittar igen oss. Men det är många som kämpar om kakan.

Ni har funnits i 95 år – vad var storsäljaren 1922 då butiken öppnade?

– Min farfar grundade företaget och storsäljaren var då en kostym som min farfar skräddade. Det var så det började, folk kom med häst och vagn och skulle köpa kostym, man måttades och det syddes klänningar och kappor. På den tiden såldes också det som kallades korta varor – små färdiggjorda plagg. Men det var inte något som riktigt gällde på 1920-talet – då var det skrädderi som var grejen.

Vad är storsäljaren nu?

– Om man struntar i varumärken och plockar ut alla produkter ur sitt sammanhang så är det jeans, förutom herrskjortan, som är den riktiga storsäljaren. Det är jeansen som sitter på alla människor i dag – från vaggan till graven.

Modet går snabbt i dag, hur hänger ni med?

– Modet i dag är otroligt svårt. De som pratar om mode på tv kan säga att det är trendigt med en mönstrad herrskjorta, men sex minuter senare ska den vara randig – eller inte en skjorta alls. När jag började med det här 1974 skulle man ha ett par jeans som såg ut si eller så – och alla köpte det. Ur inköpsperspektiv var det enklare. Men det har förändrats enormt. Nu kan det dyka upp bubblare, man ser något som en känd artist eller en bloggare har haft på sig och så ska alla ha det plagget i allt ifrån en vecka till tre månader.

Hur klarar ni det?

– Fördelen för oss är vår bredd, vi har bredden i antalet stilar. Är man bohemen, stekaren eller den sportiga – man kan hitta sina kläder hos oss. Det är ett sätt för oss att klara konkurrensen på sikt.

För ett år sedan gick Peter Foppa Forsberg in i företaget, hur har det gått?

– Ja, det är han och jag som äger företaget tillsammans. Och det har varit otroligt lyckat, vi kommer väldigt bra överens. Peter har verkligen hjärtat på rätta stället och han bryr sig om vår verksamhet och Norrland. Nu ska vi bara se till att det här blir en kanonbusiness.

Var kommer era kunder ifrån?

– Övik och Umeå har utan diskussion den största kundkretsen, men det beror lite på vilken tid på året det är. Vår högsäsong är från april till augusti och då har vi extremt mycket turister.

Hur ser framtiden ut för er?

– Vi tror väl att vi kommer att utveckla den befintliga handeln, men inte i lika snabb takt som tidigare. Och vi ser en jättepotential i vår e-handel – det är viktigt för oss att ha flera ben att stå på, framför allt på sikt.

Bygget av Ikea och Avion, påverkas ni av det?

– Ja, otroligt positivt! För det första passerar Öviksborna oss på väg till Ikea och Avion i Umeå – och där hade vi räknat med en jätteökning. Men att vi även skulle se en stor ökning av Umeåbor, det var en överraskning. De Umeåbor som kommer till oss säger ofta att de hade satt sig i bilen för att åka genom stan till Avion – och när de hade varit klart där tyckte de att det var lika bra att fortsätta bort till oss. Det känns otroligt bra!

Hej!

Tyckte du den här artikeln var intressant?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så har du alltid full koll på vad som händer i Västerbottens näringsliv.

Mest läst på Affärsliv24
Affärsbloggen
Visa alla bloggar
Åtta anställda  drabbas av konkurs

Åtta anställda
drabbas av konkurs

Affärsliv24. Ett Umeåföretag med åtta anställda har begärt sig i konkurs.  0

Nya ägare tar över travrestaurangen

Nya ägare tar över travrestaurangen

Affärsliv24. Bryter även ut restaurangen på ishallen från O´learys. 0

Satsar på fler målgrupper

TV: Satsar på fler målgrupper

Affärsliv24. Krögarna bakom O’Learys i Umeå tar nu över ytterligare en restaurang och satsar på fler målgrupper. 0

Ny vd tillsätts  i storkoncern

Ny vd tillsätts
i storkoncern

Affärsliv24. Efter att två koncerner slagits samman blir det förändringar i ledningsgrupperna. 0

Karriär i Norr