Sara Solaiman, Maria Johansson, Thomas Hedlund och Karl Lindfors är nya medarbetare på Content Central.

Umeåföretag fördubblar personalstyrkan

Affärsliv24.
Medieföretaget Content Central i Umeå erbjuder en onlinetjänst som kopplar ihop frilansjournalister och redaktioner för försäljning och distribution av artiklar och nyheter. Nu fördubblar Umeåföretaget antalet anställda från fyra till åtta.
Elin Olsson
Publicerad 12 april kl. 11:15

Content Central har sedan hösten 2014 hjälpt mediehus och frilansjournalister i Sverige att distribuera redaktionellt innehåll. Över 2800 frilansjournalister, skribenter och fotografer är anslutna till tjänsten och har laddat upp tusentals artiklar och bilder till försäljning.

– På kort tid har stora delar av mediekartan ritats om och i dag arbetar över femtio procent av världens cirka 600 000 journalister på frilansbasis. Därför behövs smarta verktyg som underlättar distribution, rättigheter och betalning av redaktionellt material, säger Joachim Ljungquist, vd och grundare av Content Central.
I en förberedelse inför en bredare lansering av tjänsten anställer man fyra nya medarbetare: Thomas Hedlund, Marie Johansson, Sara Solaiman och Karl Lindfors. Samtliga är baserade på huvudkontoret i Umeå, förutom Thomas som ska arbeta i Stockholm.

– Stockholm är Sveriges nav för medier där de flesta redaktioner och publicister, förutom lokaltidningarna, är baserade. Min roll som kundansvarig redaktör blir att vara nära marknaden och hjälpa nya mediekunder igång med tjänsten, säger Thomas Hedlund.

Thomas Hedlund har en lång erfarenhet som frilansjournalist, journalist och redaktör för såväl svenska som internationella medier.

Marie Johansson kommer närmast från Storbritannien där hon arbetat i tolv år, bland annat hos Sony, som översättare och korrekturläsare samt med sociala medier.

Sara Solaiman har bott i USA i 16 år och har en kandidatexamen i journalistik samt har arbetat som producent för tv-reklam i Indonesien. Hon kom till Sverige för två år sedan och har arbetat med videoproduktion och sociala medier för Humlab vid Umeå universitet.

Både Marie och Sara har titeln Content Manager och kommer att ansvara som redaktörer samt arbeta med företagets marknadsföring och sociala medier.

Karl Lindfors har nyligen avslutat en C#/ASP.NET-utbildning och har börjat arbeta som utvecklare i it-teamet.

Utöver dessa fyra har teamet även förstärkts av utvecklingspraktikant samt en utvecklare på konsultbasis.

– Vi har nu testat av marknaden med ett slimmat team och får äntligen möjlighet att skala upp, fokusera och utveckla både vår tjänst och vår affär. Såväl utvecklingsteam och försäljningsteam får nu en välbehövlig förstärkning med internationell erfarenhet som behövs för att ta företaget till nya marknader, säger Joachim Ljungquist.

Under sommaren kommer nästa generation av tjänsten att lanseras med helt ny teknologi, vilket blir företagets första skarpa version.

Annons
Annons
Annons
Annons
Västerbottens-Kuriren
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 60 00
  • Redaktionen
  • 090-17 60 10
  • 090-17 60 11
geo
  • Besöksadress
  • VK
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
Ansvarig utgivare: Ingvar Näslund | © Copyright Västerbottens-Kuriren | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten