Marie Ålund och Elin Andersson på Little Venue.

Ny e-handel i Umeå – säljer barnrum

Affärsliv24.
Little Venue är en av Umeås nyaste butiker. Men den har ingen traditionell affär och knappt några kostnader för sin marknadsföring – men 160 000 potentiella kunder på Instagram.
Elin Olsson
Publicerad 18 april kl. 13:24

Mycket har hänt i Umeås handel det senaste åren. Butiker har tillkommit och andra har fått stänga. En av de nya är Little Venue som säljer både produkter och tjänster inom barnrumsinredning.

– Det har varit en kickstart. Vi hade ett större inredningsjobb på en Noliamässa redan innan vi öppnade nätbutiken. Dessutom gick julhandeln riktigt bra, säger ägarna Elin Andersson och Marie Ålund som tidigare kommer från arbeten på H&M respektive Lernia.

Varför startade ni Little Venue?

– Vi hade våra egna Instagramkonton där vi la ut bilder på barnrumsinredning. Många tyckte det var fina saker och undrade var de kunde handla dem. Ganska snart förstod vi att vi själva kunde sälja dem, säger Marie Ålund.

Little Venue har en fördel som traditionella affärer inte delar, nämligen de låga kostnaderna. Företaget finns på nätet och är enbart inriktad på e-handel. Det finns alltså ingen extern lokalhyra. Lagret har de hemma, så den kostnaden är försumbar.

Tillsammans har de 160 000 följare på Instagram där de presenterar sina produkter och den vägen drar kunder till nätbutiken.

– Just nu säljer vi 34 företags produkter och flera av dem är vi ensamma om i Sverige. Totalt har vi runt 500 artiklar i lager, men det blir hela tiden fler, säger Marie Ålund.

Enligt Svensk Handel har e-handelsbutikerna framtiden för sig. 10 000 svenska butiker inom detaljhandel beräknas försvinna inom tio år – tillsammans med 40 000 jobb, motsvarande runt en fjärdedel av de som fanns ifjol. E-handeln däremot spås mer eller mindre explodera. I dag utgör den åtta procent av detaljhandeln, men olika scenarier pekar på att e-handeln 2025 kan stå för upp till 37 procent av handeln.

Marie Ålund och Elin Andersson på Little Venue har jobbat hårt sedan företagsstarten i slutet av november och inte tagit ut lön. I stället investerar de i större sortiment.

– Vi har lätt att nå kunderna och det är roligt att åka på mässor och knyta kontakter med nya leverantörer, säger Marie Ålund.

Nästa steg, trots att företaget bara är halvåret gammalt, är en internationell lansering. Hela sajten är under översättning till engelska och när det är klart öppnas nya dörrar.

– Vi har redan haft enstaka kunder från andra länder, men det finns ju en enorm marknad utanför Sverige som vi vill vara med och dela på, säger Elin Andersson.

Annons
Annons
Annons
Annons
Västerbottens-Kuriren
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 60 00
  • Redaktionen
  • 090-17 60 10
  • 090-17 60 11
geo
  • Besöksadress
  • VK
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
Ansvarig utgivare: Ingvar Näslund | © Copyright Västerbottens-Kuriren | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten